Cílem doktorského studijního oboru Didaktika geografie je poskytnout absolventům magisterského studia, badatelům, expertům pro rozhodovací sféru a motivovaným učitelům kvalitní vědeckou přípravu. Vědecká příprava vychází z reflexe dosavadního stavu českého a zahraničního teoretického i empirického poznání v oblasti geografického vzdělávání, relevantního vzhledem k potřebám teorie i praxe. Obsah studijního oboru koncepčně i systémově reaguje na priority vzdělávací politiky v rámci ČR i EU, jejímž hlavním cílem je implementace poznatků současné vědy do praktického života jednotlivce a společnosti.
Co se naučíte:
Tematické zaměření studia lze charakterizovat výčtem následujících oblastí:
- obsahová a cílová dimenze kurikula geografického vzdělávání, zkoumání jeho zamýšlené, realizované a dosažené formy;
- zákonitosti, trendy, aktéři, faktory, procesy a výsledky geografického vzdělávání v širších sociokulturních souvislostech;
- vzdělávání a profesionalizace učitelů geografie na všech stupních a typech škol a dalších vzdělávacích institucích (např. střediscích environmentálního vzdělávání)
Úspěšný absolvent je schopen:
- orientovat se s přehledem v oblasti vzdělávacích teorií;
- využívat znalosti a dovednosti z geografických disciplín a z metodologie geografického i sociálněvědního výzkumu;
- projektovat a realizovat oborový, didaktický, pedagogický a pedagogicko-psychologický výzkum podle povahy výzkumného tématu a kriticky hodnotit jeho výsledky;
- využívat a popularizovat výsledky výzkumů v pedagogické praxi;
- zprostředkovat výsledky svého bádání odborné komunitě;
- spolupracovat s odborníky jiných pracovišť v národním i mezinárodním měřítku;
- analyzovat a interpretovat problematiku teorie školy, teorie kurikula a teorie výuky a aplikovat je při řešení specifických problémů geografického vzdělávání;
- kvalifikovaně se orientovat v komplexní problematice osvojování aktuálních geografických poznatků.
Své uplatnění může absolvent nalézt jako:
- erudovaný učitel na příslušných stupních a typech škol a v dalších vzdělávacích institucích;
- výzkumný pracovník na univerzitách, v pedagogických výzkumných ústavech a dalších národních i mezinárodních výzkumných institucích;
- vysokoškolský pedagog – vzdělavatel učitelů;
- konzultant kvality v oblasti geografického vzdělávání (např. školní inspektor apod.);
- tvůrce i posuzovatel formálního i neformálního kurikula, učebnic, atlasů a jiných učebních materiálů;
- tvůrce koncepcí v oblasti geografického vzdělávání.
Zkoumaná témata zahrnují:
- Historické proměny geografického vzdělávání
- Výběr, hodnocení a testování znalostí, dovedností a postojů v geografickém vzdělávání
- Využití informačních a geoinformačních technologií v geografickém vzdělávání
- Zkušenostní učení a terénní výuku v geografickém vzdělávání
- Přípravu učitelů na výuku zeměpisu/geografie
- Přípravu učitelů na výuku geografického učiva na 1. stupni ZŠ
- Kurikulum a standardy geografického vzdělávání
- Profesní rozvoj učitelů geografie
- Představy žáků o geografických tématech/fenoménech
- Geografické vzdělávání v zahraničí (komparativní výzkum)
- Vztah výzkumu a praxe v geografickém vzdělávání
- Status/pozici geografického vzdělávání na různých typech a stupních škol
- Zhodnocení vybraných přístupů k realizaci geografického vzdělávání
- Interkulturní, ideologické a politické aspekty geografického vzdělávání
- Zhodnocení vybraných výukových strategií a postupů v geografickém vzdělávání
- Role, výběr, užívání a hodnocení kvality edukačních médií v geografickém vzdělávání
- Geografické vzdělávání pohledem veřejnosti, žáků/studentů, učitelů a expertů
- Vybrané geografické fenomény zkoumané s využitím akčního výzkumu, modelu didaktické rekonstrukce, konstrukčního výzkumu (design-based research) apod.
- Geografii vzdělávání
- Environmentální vzdělávání
- Geografická témata v příbuzných vzdělávacích oborech