Výsledky projektu SC – A2
Zpracoval: E. Hofmann, M. Spurná, P. Knecht, J. Racek, P. Olšák, M. Kotzur
Komentář k níže uvedeným materiálům
Uvedený projekt především sloužil na Katedře geografie PdF MU k podpoře inovativních přístupů k výuce regionální geografie. Byl nastaven tak, aby se během výuky regionální geografie a zejména didaktiky geografie realizovaly změny, které by měly posunout tyto předměty směrem k novému pojetí celé školské geografie.
Zaměření tohoto projektu vychází rovněž z výzkumu, inovací a práce na Katedře geografie PdF MU. Jsou mu věnovány publikace a studijní materiály, které sice nevznikaly v rámci tohoto projektu, ale umožnily nám postupně do této problematiky proniknout.
Inovované pojetí regionální geografie, založené na konceptuálním přístupu, bylo naplno ověřováno v podzimním semestru 2023 v rámci didaktiky geografie pro bakalářské studium a v Didaktice geografie 1 pro navazující magisterské studium. Ukázalo se, že je tento přístup pro studenty učitelství geografie zpočátku nezvyklý a poměrně náročný, protože je založen především na myšlení, se kterým se doposud ve výuce geografie nesetkali na žádném stupni školy. Řada z nich se začíná v této problematice orientovat podle nových studijních opor v podobě Atlasu didaktiky geografie, kde na sebe jednotlivé kroky plynule navazují a napomáhají tak vést výuku v návaznostech, progresi a kontinuitě, které mohou v atlase sledovat.
V lednu 2024 byla celá koncepce představena na pracovní schůzce didaktiků geografie v rámci jednání sekce geografického vzdělávání České geografické společnosti.
Výstupy z projektu jsou v podobě řady studijních materiálů, které vytvořili studenti výše uvedených předmětů. Nejzajímavější výstupy pak můžeme nabídnout v podobě krátkých videosekvencí, které vyšly z dílny studentů, kteří se výuky zúčastnili a rozhodli se o své zkušenosti podělit s ostatními. Stali se tak tvůrci obsahové části videí, a samotná videa zpracovali studentky a studenti Střední školy umění a designu a Vyšší odborné školy v Brně za podpory svých vyučujících. Průvodní slovo ke geografickému myšlení vytvořila M. Spurná, koncepty I. řádu komentuje J. Racek, koncepty II. řádu komentuje P. Olšák, koncepty III. řádu komentují M. Kotzur a M. Spurná. Vše lze spustit ze schémat vytvořených v PdF. Lze si je stáhnout do počítače nebo mobilu a mít neustále při ruce, pokud bude zapotřebí něco ujasnit při tvorbě příprav na výuku.